torsdag 11 februari 2010

Bra saker att veta om Wiki

Hur skapar man sin egna Wiki?

Den här frågan går att svara på många olika sätt beroende på vad man har tänkt sig. En wiki-sida kan man ju skapa på de sidor som redan finns uppe och de var det som jag gjorde. Jag blev medlem på wikispaces.com och skapade mig ett eget konto och sedan var det bara att sätta igång och göra sina egen wiki-sidor genom att följa anvisningar (tog ungefär 5 minuter). Det här var ju det enklaste och snabbaste sättet att få tillgång till sin egen wikisida. Det andra sättet som man kan göra på är att man laddar ner en wikiprogram vara och installerar denna. Programvaran måste installeras på en egen server och kopplas sedan till en databas (Krill, Michelle (2010)). Här ser ni en länk till den wikisidan som jag skapade presis: http://senby.wikispaces.com/Podcast

Hur använder man en Wiki?

När man skapat sin wiki på ett av det sättet som jag beskrev ovan är det bara att tänka ut vad man ska ha den till för användningsområde som jag beskrev i mitt tidigare inlägg. När man gjort detta är nästa steg att välja ämne inom det användningsområdet man valt. Nu gör man alltså en ny sida med rubrik och fyller på den information man har, här kan man lägga in text, bilder, ljudklipp med mera för att få en så bra sida som möjligt. Text redigeraren brukar oftast ha samma teknik som Microsoft Word har alltså att man kan ändra text storlek, fonter, färger, kursiv och centrerad text osv.(

Kjellstrom, Willy

(2010))

Vad har wiki för historia?

Ward Cunningham skapade 1995 ett internt system på företaget han arbetade på för att på ett enkelt sätt kunna uppdatera och lägga till ny information via en webbläsare. Systemet fungerade så bra att han lade ut systemet på internet och gav det namnet WikiWikiWeb. Cunningham skapade därmed den första wikisidan, Portland Pattern Repository's Wiki[1], som i dag fortfarande är en av Internets största wikisidor. (

Svenska Wikipedia

(2010)).

Svenska Wikipedia (senast uppdaterad

2010-02-05

) Wiki

[Elektronisk] Tillgänglig:

Krill, Michelle

(

2008-04-29

)

Youtube
– Get Going with Wikispaces.[Elektronisk] Tillgänglig: http://www.youtube.com/watch?v=MNUsfMn-EFk [2010-02-11]


Kjellstrom, Willy (

2006-05-21

) Youtube – Wikispaces Editing.[Elektronisk] Tillgänglig: http://www.youtube.com/watch?v=ZdT_XzkmPss [2010-02-11]



4 kommentarer:

  1. Hej Tommy

    om alla dina inlägg om wiki ska hittas av examinatorn, bör du ha etikett på detta inlägg, annars hittas inte det.

    Dina texhänvisningar är ännu inte enl. harvard(gäller alla inlägg)


    Från Wikipedia, den fria encyklopedin(2010)): återfinns inte i listan t.ex. Alla källor som finns i texten, måste även förekomma i ref. listan och tvärtom:
    Richardson, Will (2009): hittas inte i texten.

    /Ann Nilsson

    SvaraRadera
  2. Hej

    Lämna även spår av ditt kommentar till en annan kursdeltagare.
    /Ann Nilsson

    SvaraRadera
  3. Hej Tommy

    Det var nära att jag missade din wiki om podcast. Eftersom du inte har uppdaterat din blogg och kategoriserat den för din andra tjänst och denna wikilänk är inbäddad i ett blogginlägg tillhörande förra modul, bäddar du för trubbel. Åtgärd detta om du vill att examinatorn hittar ditt arbete.

    Eftersom kategori/inlägg saknas för modul2 tjänst B, kommer jag att lämna mina kommentarer här om detta.

    /Ann Nilsson

    SvaraRadera
  4. Hej Tommy

    Min kommentarer ang. ditt arbete i din egen wiki.

    Jag undrar varför du inte har samarbetat med t.e.x Caroline A som också skriver om podcast i wiki. Du har gått mista om diskussions- och samarbetsmöjlighet som ät typiska för wikis.

    Jag har dock sett att du har försökt få kontakt med Robin.

    Jag har hittat tre sidor, vara två (iTunes och rss är resp. tom eller innehåller enstaka meningar). Två inlägg som inte kan räknas som fördjupning.

    I sidan med innehåll (podcastsida) använder du interna och externa länkar, bra!

    Dina referenser är inte enl harvard: namn i texthänvisning stämmer inte alltid överens med listan (t.e.x wikipedia vs svenska wikipedia, mm.), källa in plain English anges som youtube källa. detta stämmer inte, sök på youtube vem som har gjort denna (antagligen commoncraft), reflista inte alfabetisk.

    Du bör komplettera med flera sidor och mer innehåll för att presentera en fördjupning, försöka samarbeta i en annan wiki och/eller diskutera (kanske som form av kommentar, vilken jag inte hittar). Skapa även struktur i din navigationsmny. Du skulle med fördel kunna skapa en egen sida om hur man skapar en podcast (tänk dock på att ha en bra titel till det då!)och lyfta ut denna del ur din sida podcast.

    /Ann Nilsson

    SvaraRadera